(024) 352 39 11

Veel gestelde vragen energieprijzen

Het leven wordt steeds duurder. Iedereen merkt daar iets van. Het is logisch dat u hier vragen over heeft. Hieronder vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat u vraag er niet tussen? Neem gerust contact op met ons. Of kijk op de website van de rijksoverheid.

Energiebesparen

Mag ik zonnepanelen?

Wij brengen geen zonnepanelen aan per woning. Wij kijken bij onderhoud of we het plaatsen van zonnepanelen meenemen in het plan.

Als u zelf zonnepanelen wil installeren vraagt u dit eerst aan via onze website. Dit kan via deze pagina.

Welk energielabel heeft mijn woning?

Het energielabel van onze woningen verschilt. De energielabels van alle woningen in Nederland zijn te vinden op deze website van de overheid. Het kan zijn dat het label dat daar wordt genoemd niet actueel is. Bijvoorbeeld omdat uw woning is opgeknapt, maar de nameting van het energielabel nog niet is gedaan. Of dat de nieuwe registratie nog niet is verwerkt.

Mag ik overstappen naar elektrisch koken?

Dit kan niet zomaar. Wilt u dit toch? Bekijk dan eens deze pagina voor meer informatie. Vraag vooraf wel altijd toestemming aan ons. Dit doet u via de pagina ‘verandering aanbrengen’. Wij kijken dan of het mogelijk is en welke maatregelen nodig zijn.

Kan ik mijn verwarming volledig uitzetten?

Dit is geen goede oplossing. Door uw huis niet meer te verwarmen ontstaan er andere problemen in de woning. Denk bijvoorbeeld aan vocht en schimmelproblemen. Dat is slecht voor uw gezondheid. En andere vormen van verwarmen kunnen soms ook gevaarlijk zijn. Op de website van de brandweer leest u hier meer over.

Daarnaast is het slim om uw woning altijd een beetje op een gelijke temperatuur te verwarmen in de winter. Hierdoor verbruikt u minder energie en krijgt u deze problemen niet.

Kan ik ook andere warmtebronnen gebruiken?

Andere warmtebronnen gebruiken dan uw verwarming kan gevaarlijk zijn. En is zonder toestemming van Talis niet toegestaan. Het gebruik van houtkachels, kaarsen en waxinelichtjes is gevaarlijk. Bijvoorbeeld door brand en het ontstaan van gevaarlijke stoffen. Op de website van de brandweer leest u meer over veilig en gezond je huis verwarmen.

Kan ik de temperatuur van mijn CV-ketel verlagen? Dit bespaart ook energie.

U kunt een monteur vragen de ketel in te stellen op 60 graden. Doe dit niet zelf. Als de ketel te koud wordt, verwarmt de woning niet voldoende. Hiervoor moet een monteur komen om het goed in te stellen. De kosten zijn dan voor u.

Wat kan ik nog meer doen om energie en/of geld te besparen?

U kunt veel verschillende dingen doen om energie en geld te besparen. Veel staat ook op onze website. Bekijk de pagina ‘bespaartips’ voor meer informatie.

Daarnaast werken we ook samen met de gemeente en andere organisaties. Hieronder leest u welke.

EnergieFixers
In Nijmegen zijn de EnergieFixers actief. Zij kunnen mogelijk helpen met kleine, gratis energiebesparende maatregelen. Meer informatie vindt u op de website van de gemeente.

Energiecoaches
Wilt u meer weten over de mogelijkheden om thuis energie te besparen? Maak een afspraak met een energiecoach in Nijmegen of Wijchen. U krijgt gratis eenvoudige tips om uw woning energiezuiniger te maken. En u hoort van alles over verschillende energiemaatregelen. Meer weten? Bekijk de pagina ‘energiecoaches’.

Het belang van ventileren
Goed ventileren is nodig voor uw gezondheid. Toch gebeurt dit vaak onvoldoende. Het zorgt voor ongewenste problemen. Ventilatie is dus erg belangrijk. Oók als de energieprijzen stijgen. U bespaart dan juist energie. Een niet geventileerde woning heeft meer vochtige lucht en die is moeilijker te verwarmen dan droge lucht. Meer informatie hierover leest u op onze pagina ‘ventileren’.

Kan ik ook een cadeaubon voor energiezuiniger witgoed van de gemeente krijgen?

Dit is een actie van de gemeente Nijmegen. Een groep mensen in Neerbosch-Oost krijgt deze bon voor energiezuiniger witgoed ter waarde van €200. Als u in aanmerking komt hiervoor ontvangt u een brief van de gemeente. Meer informatie over deze actie krijgt u via het Regionaal Energieloket.

U kunt ze ook bellen: 088 525 41 10.

Energierekening

Kan ik mijn voorschot voor mijn energierekening verhogen?

Als u een eigen energierekening heeft kan u dit regelen bij uw leverancier. U betaalt dit niet aan Talis. Als u blokverwarming heeft kan dit wel. Lees onderaan deze pagina hier meer over onder het kopje ‘Blokverwarming’.

Tot wanneer duurt het energiecontract van Talis?

Dit geldt alleen als u in een complex woont waar de energiekosten in uw servicekosten zitten. U leest hier meer over onderaan deze pagina onder het kopje ‘Blokverwarming’. Is dit niet het geval dan kan u deze vraag stellen bij uw leverancier.

Wanneer kan ik nieuwe tarieven verwachten?

Dit geldt alleen als u in een complex woont waar de energiekosten in uw servicekosten zitten. U leest hier meer over onderaan deze pagina onder het kopje ‘Blokverwarming’. Is dit niet het geval kan u dit navragen bij uw leverancier.

Ik ga verhuizen. Kan ik mijn energiecontract meenemen?

Wij adviseren u contact hierover op te nemen met uw energieleverancier en te vragen naar de voorwaarden. Wij horen van andere (nieuwe) huurders dat het meenemen van het huidige energiecontract niet altijd zomaar kan.

Krijg ik een huurverlaging als mijn woning een energielabel E, F of G heeft?

Nee. Als u in een woning met een energielabel E, F of G woont, heeft u in 2022 geen verlaging gekregen. Wél een huurbevriezing: u heeft geen huurverhoging gekregen. We weten nog niet of we in 2023 dit weer doen. Daarover informeren we u als we meer weten.

Betalingsproblemen

Ik kan mijn energierekening niet meer betalen. Wat moet ik doen?

Als u bang bent dat u de energierekening niet meer kan betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw energieleverancier. Zij helpen u graag verder.

Ik kan mijn huur niet meer betalen. Wat moet ik doen?

Er zijn verschillende mogelijkheden. We helpen u graag om er samen uit te komen. Bijvoorbeeld een betalingsregeling, budgetcoach, een financiële expert of een voorzieningen check.

Voorzieningencheck
Met deze check wordt er voor 52 voorzieningen gecheckt of u daarvoor in aanmerking komt. Dat gaat bijvoorbeeld over huurtoeslag, zorgtoeslag en over verschillende subsidies  die de gemeente heeft.

Betalingsregeling
Onder bepaalde voorwaarden kunnen we gratis een betalingsregeling met u treffen. Hoe we die betalingsregeling precies afspreken, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Wij helpen u om de juiste beslissingen te nemen.

Budgetcoaching
Heeft u problemen om maandelijks de huur te betalen? Of moeite om maandelijks rond te komen? Dan kunt u via Talis – zonder wachtlijst – in aanmerking komen voor budgetcoaching. Een onafhankelijke coach begeleidt u tijdelijk. De coach gaat met u op zoek naar de mogelijke oorzaken waardoor betalingsproblemen zijn ontstaan. Samen stelt u een plan op om weer overzicht te krijgen. U blijf zelf verantwoordelijk voor en de baas over uw eigen financiën.

Schuldhulpverlening
Het kan ook zijn dat u grotere financiële problemen heeft. Dat u naast een huurachterstand, andere schulden heeft of moeite heeft met rondkomen. Wij raden u dan aan om contact op te nemen met Schuldhulpverlening.

Op deze pagina leest u meer over betalingsregelingen, budgetcoaching en schuldhulpverlening en hoe u in contact komt met de juiste mensen.

Welke hulp biedt de gemeente Nijmegen?

Gemeente Nijmegen gaat inwoners, ondernemers en instellingen die financiële problemen ervaren door de energiecrisis de winter door helpen. Tot 31 maart 2023 biedt de gemeente hiervoor maatwerk aan. Onder andere via:
– een noodfonds voor inwoners, die in de knel komen
– het openstellen van openbare gebouwen, zodat u thuis niet hoeft te stoken
– een uitbreiding van de energiecoaches en –fixers die helpen met energiebesparing
– uitkeren van de energietoeslag (ook in 2023)

Heeft u problemen, dan kunt u zich melden. Bijvoorbeeld bij één van de STIPS, bij een financieel expert in de wijk of Ondernemerspunt Geldzorgen. Zo wordt u zo snel en goed mogelijk wordt geholpen.

Meer informatie is te vinden via: Aanpak energiecrisis tot 31 maart 2023 – Nieuws – Gemeente Nijmegen

Word ik van het gas afgesloten als ik het niet kan betalen?

Nee. Het kabinet heeft met de energieleveranciers afgesproken dat niemand deze winter van het energienetwerk afgesloten mag worden, als de rekening niet wordt betaald. Als u de rekening niet kan betalen, neem dan zo spoedig mogelijk contact met uw energieleverancier op.

Kan ik de huur later betalen of uitstel van betaling aanvragen?

Normaal gesproken betaalt u uiterlijk de eerste van de maand. Als u in de problemen komt kan u in overleg met ons de huur later betalen. Dit moet dan wel in dezelfde maand zijn. De huur van september betaalt u dan later in september bijvoorbeeld. U kunt geen uitstel aanvragen. Wel kunnen we samen met u kijken naar een betalingsregeling.

Energietoeslag

Hoe kom ik in aanmerking voor de Energietoeslag?

Meer informatie over de energietoeslag kunt u opvragen bij de gemeente waar u woont. Mensen met een laag inkomen komen mogelijk in aanmerking voor de energietoeslag. In dit bericht leest u meer over de voorwaarden. Ook kan u kijken op de website van de gemeente Wijchen of gemeente Nijmegen.

Bellen kan ook. Voor de gemeente Nijmegen belt u 14 024. Voor de gemeente Wijchen 088 43 27 000

Blokverwarming

Kan ik mijn voorschot voor mijn energierekening verhogen?

U kan het voorschot op uw warmtekosten verhogen. Dit kan alleen als uw warmtekosten bij de huur in zit. Hiervoor stuurt u een mailtje naar servicekosten@talis.nl. Vermeld hierbij dan uw naam, adres en het voorstel van het nieuwe maandbedrag. Meer informatie over voorschotten leest u op deze pagina.

Wij adviseren u dit wel te doen als dit financieel mogelijk is voor u. We verwachten namelijk dat de prijzen stijgen in het aankomende jaar. Hoeveel dit is weten we nog niet.

Tot wanneer duurt het energiecontract van Talis?

Dit geldt alleen als u in een complex woont waar de energiekosten in uw servicekosten zitten. De energiecontracten van oud-WoonGenoot woningen loopt tot 31 december 2023. De andere woningen lopen tot 31 december 2022.

Wanneer kan ik nieuwe tarieven verwachten?

We zijn nu bezig met de overleggen voor de tarieven voor volgend jaar. Als we meer weten hoort u dit van ons. We laten u weten welke gevolgen dit voor u heeft. Het enige wat we nu weten is dat de prijzen stijgen. ook met de invoering van de energieplafonds. Dit komt doordat wij een contract hadden met goede prijzen voor dit jaar.

De prijzen voor het aankomende jaar weten we uiterlijk 31 december 2022.

Krijg ik die €190 in de maanden november en december ook?

Als u een eigen elektra aansluiting met een eigen contract bij een stroomleverancier heeft wel. Dit betekent dat u de stroomkosten niet aan Talis betaald.

Krijgt u wel stroom via Talis? Dan is het nog niet duidelijk of en hoe de overheid dit gaat regelen voor u. De overheid werkt aan een regeling hiervoor.