Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over appartementencomplex Stella in Nijmegen-Noord.

Appartementen 

Hoeveel sleutels ontvangen we van het appartement?
Je ontvangt zes sleutels van de voordeur (en daar waar van toepassing ook voor de achterdeur). Ook ontvang je vier buttons voor de centrale deuren.

Hoeveel lampen kan ik ophangen?
Elke ruimte heeft één plafondlichtpunt.

Hoeveel stopcontacten zitten er in elk appartement?
Elke ruimte heeft het aantal stopcontacten die we volgens voorschriften moeten plaatsen. Op de plattegrond zijn deze aangegeven met deze symbolen: 

 Hoe wordt het appartement verwarmd?
Er zit vloerverwarming in het hele appartement. Alleen op de badkamer hangt een elektrische radiator. In Nijmegen-Noord zit stadsverwarming, geleverd door Vattenfall. Dit betekent dat je geen cv-ketel in huis hebt. In plaats daarvan hangt er een stadsverwarmings-unit in een aparte meterkast. Deze stadsverwarmingsunit zorgt ook voor warm water. De ventilatie gebeurt door een mechanische unit die de oude lucht afvoert. Verse lucht wordt via roosters boven de kozijnen aangevoerd. Bij de sleuteluitreiking krijg je hier informatie over. 

Wat is de totale breedte en diepte van de woningen?
Dit kun je vinden op de plattegronden van de woningen. 

Wat is de hoogte van het appartement van vloer tot plafond?
Dat is 2,6 meter, volgens het Bouwbesluit. 

Waar zit de wasmachine-aansluiting?
De wasmachine-aansluiting zit in de berging in je woning. 

Wat voor internetvoorziening zit er?
Internet gaat via glasvezel. In de meterkast zitten hiervoor twee aansluitingen: één van Ziggo en één van KPN. Je kunt via de glasvezelaansluiting van KPN kiezen uit verschillende providers. Via de aansluiting van Ziggo kun je alleen een abonnement (met internet) kiezen bij Ziggo. Je kunt dit pas aanvragen op de dag van sleuteluitreiking. De adressen zijn nu namelijk nog niet aangesloten en dus ook nog niet te vinden voor de providers.

Hoe werkt het openen van de voordeur als bezoek aanbelt?
In de woning zit een intercom met beeldscherm. Dus met beeld én geluid. Je kan met de intercom de voordeur beneden openen door de knop met sleuteltje in te toetsen.  

Overdag is de schuifpui in de hoofdentree open. Iedereen kan bij de postkasten komen. ‘s Avonds moet óók deze schuifpui met de intercom geopend worden. Bij sleuteloverdracht ontvang je een gebruikershandleiding van de intercom. De intercom is eenvoudig te bedienen.

Komt er ook een zonwering of een screen?
Nee, er komt geen zonwering. Aan de buitenkant van het gebouw mag je niks ophangen. Dit mag alleen aan de binnenzijde, in je woning.

Mag ik raamfolie op de ramen plakken?
Nee, het plakken van raamfolie in niet toegestaan. Dit vergroot de kans op een thermische breuk in het raam.

Mag ik een huisdier hebben?
Ja, dit mag, zolang het huisdier geen overlast veroorzaakt.

Wat voor vloer mag ik leggen?
Vanwege het bouwvocht dat aanwezig is in de dekvloer kan het zijn dat je niet alle vloerafwerkingen kunt leggen. De adviseur van de vloerleverancier kan, als dit nodig is, na oplevering zelf een vochtmeting doen. Houd verder rekening met mogelijk geluidsoverlast. De vloerafwerking moet de contactgeluiden naar naast- en ondergelegen appartementen tegenhouden. 

De meeste vloeren kunnen gelegd worden. Denk aan tapijt, laminaat, pvc, enzovoorts. Wil je een harde vloerbedekking leggen, zoals laminaat? Vaag dan toestemming via het aanvraagformulier “zelf klussen”. Deze vind je op onze site www.talis.nl.

Waar moet de ondervloer aan voldoen?
Een ondervloer dempt het geluid. De constructieve vloer is voorzien van een zwevende dekvloerconstructie. Dit zorgt al voor enige demping van contactgeluid. Als je een vloerafwerking laat leggen, dan moet de geluiddemping minimaal verbeterd worden met +10b. Laat je hiervoor adviseren door een leverancier van de vloerafwerking. 

De totale dikte van de vloerafwerking mag niet meer zijn dan 15mm. Dit heeft te maken met de hoogte van de drempel bij de badkamer en de voordeur. Wil je plinten plaatsen? Breng de plintafwerking dan ongeveer 5mm boven de vloerafwerking aan. Dit is vanwege het contactgeluid. De tussenruimte tussen de plint en de vloer kan je opvullen met een flexibele kitnaad. Houd de vloerafwerking ook los van de wanden.

Hoe is de wandafwerking?
De binnenwanden zijn behangklaar. Dit betekent dat er kleine oneffenheden of gaatjes zitten, die nog gestopt of geschuurd moeten worden. Bij behangen kun je hier makkelijk overheen. Als je echter wilt schilderen, zie je deze oneffenheden. Je moet ze dan dus zelf nog wegwerken, of laat dit doen door een stukadoor.

Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik wil schilderen of behangen?Moet ikde muren bijvoorbeeld voorbehandelen?
De wanden zijn behangklaar, zoals bij bovenstaande vraag uitgelegd. Laat je door een specialist goed adviseren.  

Sommigen ondergronden, zoals de toegepaste gipsplaten, kunnen behoorlijk ‘zuigend’ zijn. Je moet ze dus eerst voorbehandelen.  

De wanden zijn niet schilderklaar. Een stukadoor moet de wanden nog schilderklaar maken voordat je kan schilderen. Je kan de wanden ook behangen met een overschilderbare glasvezelbehang.

Is het mogelijk om zowel een wasmachine als een droger op dezelfde groep aan te sluiten in mijn berging?
De wasmachine en wasdroger mogen niet op dezelfde groep aangesloten worden. In de berging zitten twee wandcontactdozen (wcd), beide op een aparte groep. De ene is voor de droger, de andere voor de wasmachine. Gebruik dus deze twee wandcontactdozen, dan is er geen probleem.

Kan er een vaatwasser geplaatst worden?
Ja, dit kan. De voorbereidingen voor alle aansluitingen zitten achter in het gootsteenkastje. Laat de aansluiting door een gespecialiseerd bedrijf aanleggen en vraag een ZAV aan. De groepenkast moet namelijk ook aangepast worden.

Hoe ziet de keuken eruit?
Zie de onderstaande afbeelding voor een impressie van de keuken. 

Bruynzeel keuken  

  • Deurtjes en frontjes in Kashmir 
  • Blad is R 6234 BR Titan donker grijs met bruine nerf 

Wordt er apparatuur in de keuken geplaatst?
Nee, alle apparatuur plaats je zelf.

Hoe breed zijn de kastjes?
De kastjes zijn ca. 60cm breed.

Wat voor kookplaat kan ik plaatsen?
Je plaatst zelf een inductiekookplaat, met perilex over twee fasen. 


Badkamer

Welke kleuren hebben de tegels?
De wandtegels op de badkamer, toilet en keuken zijn wit. De vloertegels in de badkamer en toilet zijn donkergrijs. De badkamerstegels zijn antislip, zodat je niet uitglijdt als de vloer nat is.  

Waar in de badkamer zit de radiator?
Kijk hiervoor op jouw specifieke woningplattegrond. Dit is namelijk bij elke woning anders.

Is er een douchewand? Mag ik die (zelf) plaatsen?
Die zit er niet. Je mag deze zelf plaatsen. Het is wel gewenst om een douchewand of -gordijn op te hangen, om het water goed in de douchehoek te houden. Voor een douchewand doe je een aanvraag bij Talis via Verandering aanbrengen – Talis. Doe de bevestiging met lijm, want boren in de wanden of de vloer is niet toegestaan. Laat je hierin goed adviseren door de leverancier.

Wat moet ik zelf regelen voor warmte, elektra en water?
Voor de verwarming sluit je een contract af met Vattenfall. Zij leveren de stadsverwarming. Je kunt bij hun ook je elektriciteit afnemen, maar dit mag ook bij een andere leverancier. Daarnaast sluit je nog een contract af bij Vitens voor het water.  


Het gebouw 

Zit er een fietsenstalling in het gebouw?
Ja, er is een fietsenstalling aanwezig. Er is plek voor ongeveer 220 fietsen. 

Voor wie is de fietsenstalling?
De stalling is voor alle bewoners van Stella  

Mag ik mijn scooter in de fietsenstalling zetten?
Ja, dat mag, zo lang de scooter geen vluchtroute belemmert. Moeten we hier dan ruimte voor creëren. Scooters passen niet in een fietsstalling?  

Mag ik barbecueën op de binnenplaats?
Nee, je mag nergens op het openbaar terrein barbecueën. Ook niet op de galerij. Dit is om overlast te voorkomen.

Waar kan ik mijn verhuisafval kwijt?
Talis organiseert twee weken na de sleuteloverdracht een opruimdag. Hier kun je al je verhuisafval kwijt (denk aan laminaatresten, verpakkingsmateriaal). Dit is ook om te voorkomen dat de afvalruimte in het gebouw een chaos wordt. Dit doen we samen.

Hoe is het geregeld met afval?
Er is een inpandige afvalruimte op de begane grond voor papier, plastic en groente, fruit en etensresten. Deze open je met je button. Restafval doe je in gewone zwarte afvalzakken en gaat in een ondergrondse containers op het openbaar terrein. Hiervoor moet je een DAR-pas aanvragen. Dit kan pas op het moment dat je met je nieuwe adres staat ingeschreven bij de gemeente. De DAR controleert dit.

Afval eengezinswoningen

De bewoners van Sprijkstra-Bruijnhof 224 t/m 244 en Spijkstra-Bruijnhof 246 t/m 266 en Brendel-Jansenstraat 51 t/m 77 maken gezamenlijk gebruik van 1 afvalruimte in het hofje waar de woningen op uitkomen aan de achterkant van het huis. In deze afvalruimte bieden bewoners hun papier, plastic+ en groente, fruit en etensresten aan. Restafval gaat in dezelfde ondergrondse containers als die van de 92 appartementen, op openbaar terrein.

De sleutels die de bewoners nodig hebben om in de afvalruimte in te komen kan Dar niet verspreiden. Het advies is om deze sleutels bij de oplevering van de woning te overhandigen.

De toegang van de afvalruimte wordt namelijk zo ingericht dat de bewoners een andere sleutel gebruiken dan Dar.

Wat zijn de maten van de lift (i.v.m. het verhuizen)?
Er zijn twee liften. Eén liftcabine is ongeveer 1,1 m breed en 1,4m. diep. De andere liftcabine (brancardlift) is ongeveer 1,1m. breed en 2,1m. diep. De vrije doorgang bij de deuren van beide liften is 90 cm breed en 2,1 m hoog. 

Parkeren 

Waar kan ik mijn auto parkeren? 
In Hof van Holland is geen ruim parkeerbeleid. Er zijn daarom ook geen (gereserveerde) parkeerplaatsen voor Stella. Je hebt de mogelijkheid om een parkeervergunning bij de gemeente aan te vragen. Er is echter nooit garantie dat je ook echt altijd een plek hebt.

Kan ik meer dan 1 parkeervergunning aanvragen?

U kunt één vergunning per persoon aanvragen. Het aantal vergunningen dat je per huishouden kan aanvragen, passen we aan naar maximaal drie vergunningen per huishouden. Een tweede (of derde) vergunning kunt u dus alleen aanvragen als de auto waarvoor deze vergunning wordt aangevraagd op naam staat van een ander persoon woonachtig op uw adres dan de eerste vergunning. Ook zijn de kosten van een tweede en derde vergunning hoger dan die van een eerste vergunning: €20 per maand voor een tweede vergunning en €25 per maand voor een derde vergunning. Ook wordt een tweede of derde vergunning uitgegeven voor een half jaar (een eerste vergunning is een jaar geldig). Meer informatie hierover vindt u op nijmegen.nl/parkeren. 

Kan ik met een parkeervergunning altijd ergens parkeren?
Nee, een parkeervergunning is geen garantie op een parkeerplek. In Hof van Holland is de beschikbaarheid van parkeren beperkt. Het is ook mogelijk dat u verder weg van uw woning moet parkeren. Parkeren in Hof van Holland is een uitdaging, maar gelukkig kent de wijk goede alternatieven voor de auto. Zo is de wijk is zeer goed bereikbaar per fiets door de aansluiting op snelfietsroutes. Dit zijn directe, comfortabele fietsverbindingen met zo weinig mogelijk obstakels als kruisingen, stoplichten en paaltjes, naar onder andere de stad. Ook zijn er verschillende openbaar vervoerverbindingen. 

 

 

 

Pagina delen: