Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over appartementencomplex Zahra in Nijmegen-Noord.

In de woning

Hoeveel sleutels ontvangen we van het appartement?
Je ontvangt drie sleutels van de voordeur en daar waar van toepassing ook voor de achterdeur. Ook ontvang je drie buttons voor de centrale deuren.

Hoeveel lampen kan ik ophangen?
Elke ruimte heeft één plafondlichtpunt.

Hoeveel stopcontacten zitten er in elk appartement?
Bij het kijkmoment, dat we binnenkort organiseren, kun je zien waar en hoeveel stopcontacten er zijn. 23 mei is het kijkmoment gepland.

Hoe wordt het appartement verwarmd?
Er zit vloerverwarming in het hele appartement. Alleen op de badkamer hangt een elektrische radiator. In Nijmegen-noord levert Vattenfall de warmte via Stadsverwarming. Dit betekent dat je geen cv-ketel in huis hebt. In plaats daarvan hangt er een stadsverwarmings-unit in een aparte meterkast. De stadsverwarmingsunit zorgt ook voor het warme water. De ventilatie gebeurt door een mechanische unit welke de oude lucht af voert. Verse lucht wordt via roosters boven de kozijnen toegevoerd. Bij sleuteluitreiking krijg je hier goede informatie over.

Wat is de totale breedte en diepte van de woningen?
Dit kun je vinden op de plattegronden van de woningen.

Wat is de hoogte van het appartement van vloer tot plafond?
Dat is 2,6 meter, volgens het bouwbesluit.

Waar zit de wasmachine-aansluiting?
De wasmachine-aansluiting zit in de berging in je woning.

Wat voor internetvoorziening zit er?
Internet gaat via glasvezel. In de meterkast zitten hiervoor 2 aansluitingen: één van Ziggo en één van KPN. U kunt via de glasvezelaansluiting van KPN kiezen uit verschillende providers. Via de aansluiting van Ziggo kun je alleen een abonnement (met internet) kiezen bij Ziggo.

De dag van sleuteluitreiking kun je dit pas aanvragen. De adressen zijn nu namelijk nog niet aangesloten en dus ook nog niet te vinden voor de providers.

Hoe werkt het openen van de voordeur als bezoek aanbelt?
In de woning zit een intercom met beeldscherm. Dus met beeld én geluid. Je kan met de intercom de voordeur beneden openen (knop met sleuteltje intoetsen) als je de persoon binnen wil laten. Bij sleuteloverdracht ontvang je een gebruikershandleiding van alle installaties in de woning. Hier staat de intercom ook in. De intercom is eenvoudig te bedienen.

Komt er ook een zonwering of een screen?
Nee, er komt geen zonwering. Aan de buitenkant van het gebouw mag je zelf niks ophangen. Dit mag alleen aan de binnenzijde, in je woning.

Mag ik een huisdier hebben?
Ja, dit mag, zolang het huisdier geen overlast veroorzaakt.

Wat voor vloer mag ik leggen?
De meeste vloeren kunnen gelegd worden. Denk aan tapijt, laminaat, pvc, e.d. Wil je een harde vloerbedekking leggen, zoals laminaat? Vaag dan toestemming via het aanvraagformulier “zelf klussen”. Deze vind je op onze site.

Waar moet de ondervloer aan voldoen?
Vanwege het bouwvocht dat aanwezig is in de dekvloer kan het zijn dat je niet alle vloerafwerkingen kunt leggen. De adviseur van de vloerleverancier kan, als dit nodig is, na oplevering zelf een vochtmeting organiseren. Houd verder rekening met mogelijk geluidsoverlast. De vloerafwerking moet de contactgeluiden naar naast- en ondergelegen appartementen tegenhouden.

De constructieve vloer is voorzien van een zwevende dekvloerconstructie. Dit zorgt al voor enige demping van contactgeluid. Als je een vloerafwerking laat leggen, dan moet de geluiddemping minimaal verbeterd worden met +10b. Laat je hiervoor adviseren door een leverancier van de vloerafwerking.

De totale dikte van de vloerafwerking mag niet meer zijn dan 10mm. Dit heeft te maken met de hoogte van de drempel bij de badkamer en de voordeur. Wil je plinten plaatsen? Breng de plintafwerking dan ongeveer 5mm boven de vloerafwerking aan. Dit is vanwege het contactgeluid. De tussenruimte tussen de plint en de vloer kan je opvullen met een flexibele kitnaad. Houd de vloerafwerking ook los van de wanden.

Hoe is de wandafwerking?
De binnenwanden zijn behangklaar. Dit betekent dat er kleine oneffenheden of gaatjes zitten die nog gestopt of geschuurd moeten worden.

Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik wil schilderen of behangen? Moet ik de muren bijvoorbeeld voorbehandelen?
De wanden zijn behangklaar. Zie verder de opmerking hierboven. Laat je door de specialist goed adviseren. Sommigen ondergronden, zoals de toegepaste gipsplaten kunnen behoorlijk ‘zuigend’ zijn waardoor je deze eerst moet  voorbehandelen. De wanden zijn niet schilderklaar.  Een stucadoor moet de wanden nog schilderklaar maken voordat je kan schilderen. Je kan de wanden ook behangen met een overschilderbare glasvzelbehang.

Is het mogelijk om zowel een wasmachine als een droger op dezelfde groep aan de sluiten in mijn berging?
De wasmachine en wasdroger mogen niet op dezelfde groep aangesloten worden. In de berging zitten twee wandcontactdozen (wcd). Beide op een aparte groep. De ene wcd is voor de droger. De andere voor de wasmachine.

Keuken

Kan er een vaatwasser geplaatst worden?
Ja, dit kan. De aansluiting hiervoor zit achter in het gootsteenkastje.

Hoe ziet de keuken eruit?
Zie de onderstaande afbeelding voor een impressie van de keuken.

Wordt er apparatuur in de keuken geplaatst?
Nee, alle apparatuur plaats je zelf.

Hoe breed zijn de kastjes?
De kastjes zijn ca. 60cm breed.

Wat voor kookplaat kan ik plaatsen?
Je plaatst zelf een inductiekookplaat, met perilex over twee fasen.

Badkamer

Waar in de badkamer zit de radiator?
De radiator zit tegenover het toilet bij de wastafel.

Is er een douchewand? Mag ik die (zelf) plaatsen?
Die zit er niet. Je mag deze zelf plaatsen. Daarvoor doe je een aanvraag bij Talis via Verandering aanbrengen – Talis. Bevestiging moet met lijm. Laat je hierin goed adviseren door de leverancier.  Boren in de wanden of de vloer is niet toegestaan.

Ik heb stadverwarming, moet ik zelf nog water en elektra afsluiten?
Je moet ook voor de stadsverwarming een contract afsluiten bij Vattenfall. Daarnaast moet je inderdaad nog een contract afsluiten bij Vitens voor het water. En een provider naar keuze voor elektra, TV, internet e.d.

Het gebouw

Zit er een fietsenstalling in het gebouw?
Ja, er is een fietsenstalling aanwezig. Er is plek voor  ongeveer 190 fietsen.

Voor wie is de fietsenstalling, en hoeveel fietsen kunnen erin?
De stalling is voor alle bewoners van Zahra.

Mag ik mijn scooter in de fietsenstalling zetten?
Ja, dat mag, zo lang de scooter geen vluchtroute belemmert.

Mag ik barbecueën op de binnenplaats?
Nee, je mag nergens op het openbaar terrein barbecueën. Ook niet op de gallerij. Dit is om overlast te voorkomen.

Waar kan ik mijn verhuisafval kwijt?
Talis organiseert 2 weken na de sleuteloverdracht een opruimdag. Hier kun je al je verhuisafval kwijt (denk aan laminaatresten, verpakkingsmateriaal). Dit is ook om te voorkomen dat de afvalruimte in het gebouw een chaos wordt. Dit doen we samen.

De eerste weken na oplevering kun je je restafval ook in een groene (betaalde) vuilniszak aanbieden aan een milieustraat. Deze komt op een tijdelijke plek, waar nu de Aldi is. Lever je een groene zak in? Dan krijg je gratis een nieuwe zak. Dit is een tijdelijke oplossing tot dat de ondergrondse containers werken en iedereen een DAR-pas heeft aangevraagd.

Hoe is het afval geregeld?
Er is een containerruimte op de begane grond. Deze open je met je button. je gooit hier papier, plastic en GFT (groen) weg. De ruimte is voor álle woningen in het hele complex.

Restafval doe je in gewone zwarte afvalzakken in de ondergrondse containers. Deze staan voor de parkeergarage. Hiervoor moet je een DAR-pas aanvragen. Dit kan pas op het moment dat je met je nieuwe adres staat ingeschreven bij de gemeente. De DAR controleert dit.

Wat zijn de maten van de lift (i.v.m. het verhuizen)?
Er zijn twee liften. Eén liftcabine is ongeveer 1,1 m breed en 1,4m. diep. De andere liftcabine (brancardlift) is ongeveer 1,1m. breed en 2,1m. diep. De vrije doorgang bij de deuren van beide liften is 90 cm breed en 2,1 m hoog.

Parkeren

Waar kan ik mijn auto parkeren? 
In Hof van Holland is geen ruim parkeerbeleid. Er zijn daarom ook geen (gereserveerde) parkeerplaatsen voor Zahra. Je hebt de mogelijkheid om een parkeervergunning bij de gemeente aan te vragen.

Kan ik meer dan 1 parkeervergunning aanvragen?
U kunt één vergunning per persoon aanvragen. Het aantal vergunningen dat je per huishouden kan aanvragen, passen we aan naar maximaal drie vergunningen per huishouden. Een tweede (of derde) vergunning kunt u dus alleen aanvragen als de auto waarvoor deze vergunning wordt aangevraagd op naam staat van een ander persoon woonachtig op uw adres dan de eerste vergunning. Ook zijn de kosten van een tweede en derde vergunning hoger dan die van een eerste vergunning: €20 per maand voor een tweede vergunning en €25 per maand voor een derde vergunning. Ook wordt een tweede of derde vergunning uitgegeven voor een half jaar (een eerste vergunning is een jaar geldig). Meer informatie hierover vindt u op nijmegen.nl/parkeren.

Kan ik met een parkeervergunning altijd ergens parkeren?
Nee, een parkeervergunning is geen garantie op een parkeerplek.  In Hof van Holland is de beschikbaarheid van parkeren beperkt. Het is ook mogelijk dat u verder weg van uw woning moet parkeren. Parkeren in Hof van Holland is een uitdaging, maar gelukkig kent de wijk goede alternatieven voor de auto. Zo is de wijk is zeer goed bereikbaar per fiets door de aansluiting op snelfietsroutes. Dit zijn directe, comfortabele fietsverbindingen met zo weinig mogelijk obstakels als kruisingen, stoplichten en paaltjes, naar onder andere de stad. Ook zijn er verschillende openbaar vervoerverbindingen.

 

 

Pagina delen: