Veelgestelde vragen over de warmtekosten
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over de warmtekosten.
Bij alle complexen van Talis wordt het verbruik per woning individueel gemeten en vastgesteld. Dat kan zijn via een meter in de meterkast of met radiatormeters. De bedrijven Ista en Techem meten elk jaar uw verbruik. Dit verbruik leest u in de afrekenbrief die u ontvangt.
U kunt een storing of defect melden bij de installateur van uw complex. U vindt de installateur op uw ‘Bewaarkaart (contact Talis en storingen)’ die u van Talis heeft ontvangen.
Dit zijn de nieuwe prijzen wij per 1 januari 2025 betalen. Deze prijzen gelden dus ook voor u.
Gas: € 0,4782 per m3
Elektra piek: € 0,1202 per kWh
Elektra dal: € 0,1062 per kWh
De prijzen zijn exclusief belasting en vastrecht. Deze verschillen per complex.
Dit geldt alleen als u in een complex woont waar de energiekosten in uw servicekosten zitten. U leest hier meer over onderaan deze pagina onder het kopje ‘Blokaansluiting’.
Vragen over de afrekening als u bijbetaalt
Omdat de kosten van het verbruik hoger zijn dan het totaal betaalde voorschot.
In 2023 compenseerde de overheid voor een groot aantal complexen (een deel van) de hoge gasprijzen met de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluiting (TTB), waardoor huurders minder moesten bijbetalen. Deze regeling bestaat niet meer.
Elke huurder kan zijn eigen voorschot bepalen. Verrekening vindt plaats op basis van dat voorschot en het eigen verbruik. Huurders met een laag voorschot en een hoog verbruik, moeten meer bijbetalen dan huurders met een laag verbruik en een hoog maandelijks voorschot.
Ja, u kunt het voorschot op uw warmtekosten verhogen. Dit kan alleen als uw warmtekosten bij de huur in zit. Hiervoor stuurt u een mailtje naar voorschot@talis.nl. Vermeld hierbij dan uw naam, adres en het voorstel van het nieuwe maandbedrag. Meer informatie over voorschotten leest u op deze pagina.
Wij adviseren u dit wel te doen als dit financieel mogelijk is voor u.
Als u de afrekening niet kunt betalen biedt Talis een betalingsregeling aan op maat, afhankelijk van de persoonlijke financiële situatie. Bel hiervoor met het team Incasso van Talis via telefoon: (024) 352 39 11.
Voor hulp bij geldproblemen kunt u terecht bij Geldfit. Dit is een organisatie waar wij mee samenwerken. Zij geven gratis tips en informatie die passen bij uw financiële situatie. Ook helpen ze u met het vinden van de juiste personen die u kunnen helpen. Geldfit is anoniem en deelt uw gegevens niet met ons of andere instellingen
U kunt ook via Talis – zonder wachtlijst – in aanmerking komen voor budgetcoaching. Een onafhankelijke coach begeleidt u tijdelijk. De coach gaat met u op zoek naar de mogelijke oorzaken waardoor betalingsproblemen zijn ontstaan. Samen stelt u een plan op om weer overzicht te krijgen. U blijf zelf verantwoordelijk voor en de baas over uw eigen financiën.
Wilt u meer weten of wilt u weten hoe u in aanmerking kunt komen voor een budgetcoach, neemt u dan contact met ons op via huurincasso@talis.nl of T (024) 352 39 11.
Uw nieuwe voorschot berekenen we aan de hand van de laatst bekende afrekening. Wij schatten het voorschot in met uw verbruik van afgelopen jaar en de prijs van gas in 2025.
Vragen over de afrekening als u geld terugkrijgt
Binnen vier weken krijgt u het bedrag teruggestort. Heeft u een betalingsachterstand bij Talis, dan gaat het geld eerst daar naartoe.
Wilt u het bankrekeningnummer aanpassen, bijvoorbeeld door het overlijden van een huurder? Stuur dan een e-mail naar welkom@talis.nl of een brief naar Postbus 628, 6500 AP Nijmegen. Dit kan niet telefonisch.
Contact
Hebt u vragen over uw afrekening? Neem contact met ons op via welkom@talis.nl of (024) 352 39 11. We helpen u graag!
Als u vragen hebt over uw verbruik, bekijk dan de website van het bedrijf dat uw verbruik heeft opgemeten of neem contact met hen op. In de brief die u heeft ontvangen staat welk bedrijf dit is en de contactgegevens